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この項目では、レコード販売店について説明しています。日本の兵員輸送車については「高機動車」をご覧ください。 |
種類 | Public limited company (PLC) | |
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市場情報 |
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略称 | HMV | |
本社所在地 | イギリス メイデンヘッド |
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設立 | 1921年 | |
業種 | 小売業 | |
事業内容 | 音楽ソフト販売 | |
代表者 | フィリップ・ローリー(会長) トレヴァー・ムーア(CEO) |
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主要子会社 | Fopp MAMA Group |
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外部リンク | http://www.hmvgroup.com/ | |
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HMV(エイチエムブイ[注 1]、エッチエムブイ[注 1])は、イギリスのHMVグループPLC社が世界展開しているレコード販売店グループである。
もとは英グラモフォン社(現 英EMI)のブランドだった。「His Master’s Voice」のアクロニムであり、これは、グラモフォンの姉妹会社であるアメリカ合衆国ビクタートーキングマシン社(現 米RCA)や、その子会社であった日本ビクター(現 JVCケンウッド)のマスコット「ニッパー」のキャッチコピーだった。
「HMV... the music & movie master」などのキャッチコピーを擁する。
本社はイギリス・イングランド、バークシャー州メイデンヘッドにあり、社員数は約1500人。イギリスの他に日本、香港、シンガポール、アイルランド、オーストラリア、カナダに店舗を有する。
黒を基調にした、量販店にしては比較的落ち着いた店舗内装が特徴とされる。
2013年1月14日、資金繰りに行き詰まり、経営破綻した。日本法人はこの時点で既にローソンへ売却(後述)されており、資本関係がないため影響はない[1]。
「HMV」とはもともと英グラモフォン社の商標である蓄音機に耳を傾ける犬(ニッパー)のマークのことである。「彼の(亡くなった)主人の声(を聞いている)」という意味で“His Master's Voice”(HMV)と呼ばれる。
レコード販売店グループとして、1990年にアメリカ合衆国に進出したが、業績不振のため2004年末に撤退した。
種類 | 株式会社(消滅会社) |
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本社所在地 | 日本 〒106-0032 |
設立 | 1990年(平成2年)2月28日 |
業種 | 小売業 |
事業内容 | 音楽・映像ソフトの販売および付帯関連事業 |
代表者 | 代表取締役社長:坂本健 |
資本金 | 29億5350万円 (2011年4月30日時点) |
発行済株式総数 | 5001株(2010年12月1日時点) |
売上高 | 292億5974万1959円(2011年4月期) |
営業利益 | 77億1132万4419円(2011年4月期) |
純利益 | △45億1242万8945円 (2011年4月期) |
純資産 | 14億8309万3100円 (2011年4月30日時点) |
総資産 | 80億2908万2459円 (2011年4月30日時点) |
従業員数 | 486人(2011年2月28日時点) |
決算期 | 4月末日 |
主要株主 | 株式会社ローソン 100% (2011年2月28日時点) |
外部リンク | http://www.hmv.co.jp/ |
特記事項:2011年9月1日、ローソンエンターメディアに吸収合併され消滅 | |
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日本へは1990年に日本法人である「HMVジャパン」を設立して進出したが、同社は2007年8月に大和証券SMBCプリンシパル・インベストメンツの子会社へ売却され、2010年12月にローソンへ再売却された。2011年9月にローソンエンターメディアに吸収合併されHMVジャパンは消滅。ローソンエンターメディアはローソンHMVエンタテイメントへ商号変更。
日本では1990年2月28日に日本法人「HMVジャパン」を設立、同年11月16日には日本第一号店となる「HMV渋谷」を東京都渋谷区のONE-OH-NINE(現在はマルハンパチンコタワー渋谷)内に出店した(HMV渋谷は1998年9月にセンター街へ移転、2010年8月22日閉店)。タワーレコード、新星堂、山野楽器、TSUTAYAなどと並ぶ大手レコード販売店である。日本法人のマークにはニッパーがなく蓄音機だけが描かれている。
HMVジャパンの2010年4月期売上高約310億円の約半分がネット通販事業で、音楽ソフトではAmazon.co.jpに次ぐ規模である[2]。
2007年8月に、大和証券エスエムビーシープリンシパル・インベストメンツ株式会社(大和証券SMBCPI)のSPCである有限会社ディー・エス・エムインベストメンツカトルセがHMV Group plcおよびその完全子会社のHMV Music LimitedからHMVジャパン株式会社とHMV Retail Limitedの全株式を取得した[3]。HMVジャパン株式会社は2009年5月1日にHMVジャパンIP株式会社と合併し、同年7月1日にHMV Retail Limitedより日本事業について事業譲受。
2010年3月25日に、カルチュア・コンビニエンス・クラブ株式会社が国内全事業の買収について、HMVジャパン株式会社および大和証券SMBCPIとの間で独占交渉権を取得し、6月末までに契約締結する予定であった(発表の時点でスキームは未定)[4]。しかし、その後の大和証券SMBCPIやHMVジャパンとの交渉で事業方針等で対立して、独占交渉期限の2010年6月末までに合意に至らず、事実上、事業譲渡を白紙撤回した。
2010年10月28日、コンビニエンスストア大手のローソンが、HMVジャパンの全株式を大和証券SMBCPIの子会社HMVジャパン・ホールディングスから買収し、完全子会社化することが発表された[5]。取得金額は18億円で、同年12月1日を取得日とする。
事業譲渡後も従前とほぼ同様の体制で運営されていたが、2011年5月31日に、同年9月1日付けでチケット販売事業などを手がけるローソンエンターメディア(LEM)と合併(LEMを存続会社とする吸収合併)[6]、加えて同時期に、ポイントサービスをローソンも参加する共通ポイントサービス「Ponta」に統合する[7]ことを発表した。合併後の新社名は「ローソンHMVエンタテイメント」で法人としての「HMVジャパン」は消滅したが、店舗やインターネット通販事業では引き続き「HMV」ブランドを使用する。同年8月に両社の通販ウェブサイトを統合。今後は両社合計で約850万人(HMV約500万人、LEM約350万人)の会員基盤を生かしエンタテイメント事業を強化するという。
店舗はいずれも「○○店」ではなく「HMV○○」を名乗る。ほとんどの店舗がショッピングセンターを始めとする商業施設のテナントとして出店しているため、ショッピングセンター名を冠するケースが大半である(現在、都市名・地域名のみを名乗っているのは一般商業ビル内に出店している「HMV立川」「HMV栄」「HMV三宮」の計3店舗のみ)。
1990年代前半、旗艦店であったHMV渋谷(ONE-OH-NINE時代)は「渋谷系ミュージック」の発信源として重要な役割を担った。同店でプッシュされたアーティストが、テレビなどで流れるヒット曲を好まない音楽好きの若者に支持され渋谷系というジャンルを生み出す原動力となった。1998年に移転後はJ-WAVEのサテライトスタジオ「渋谷HMVスタジオ」が2009年9月まで存在し、同局の高聴取率番組『GROOVE LINE』が当スタジオより放送されていた。
2008年には最大67店舗まで拡大したが、その後は出店抑制の一方で店舗閉鎖が多くなり、2009年は9店舗、2010年は25店舗が閉鎖されている。旗艦店であったHMV渋谷も2010年8月22日をもって閉鎖された。渋谷の閉鎖は、1998年をピークに販売低迷が続く「CD不況」やインターネットの普及によるネット販売の浸透を象徴する出来事として、新聞各紙・ニュース番組で取り上げられた。なお、渋谷の跡地は京阪電気鉄道の関連会社である京阪流通システムズが建物を賃借し、テナントとしてFOREVER 21を誘致した。また一部店舗の跡地にタワーレコードなど他のCDショップが進出しているところもある。
LEMとの経営統合後は積極策に転じ、年間5から10店舗の新規出店を計画しており[8]、2011年7月から11月にかけて9店舗が相次いでオープンした。その中には逆にタワーレコードの跡地にオープンした店舗もある。
2011年4月にあべのキューズモール(大阪市阿倍野区)に小型店舗「HMV SPOT」の1号店を出店(あべのHoopの既存店舗が移転した形)。2012年5月には、コンビニ店舗とHMVの小型店舗(HMV SPOT)を併設した2号店「ローソンHMV表参道」をオープンした。
2014年8月2日には、東京都渋谷区宇田川町(ダンス・ミュージック・レコード渋谷店跡地)に初の中古専門店「HMV record shop 渋谷」がオープン、2010年のHMV渋谷の閉店以来4年ぶりに渋谷に復活した。また2015年11月19日には「マルイシティ渋谷」をリニューアルした「渋谷モディ」内に新たな旗艦店として「HMV&BOOKS TOKYO」を出店している。
中国地方にはかつて2店舗があったが撤退し、その後しばらく店舗がなかったが、2014年4月25日に広島(HMV広島本通)、同年12月5日に岡山(HMVイオンモール岡山)がオープンし、再出店を果たした。
九州地方では各都市中心部から撤退し郊外の大型商業施設店舗のみ残る状態であったが、2016年4月21日開業のKITTE博多(博多駅前)に「HMV&BOOKS HAKATA」として入店、約6年ぶりに都市中心部への再出店を果たすこととなる[9]。
(2014年2月28日現在)
店舗での現金以外の支払方法にはクレジットカードがあり、nanaco・QUICPayが利用できる店舗もある。
また、交通系電子マネー[注 2]・WAON・Edy・iD・PiTaPaが一部の商業施設内店舗で利用できる。
2011年まで発行されていたかつてのHMVのメンバーズカードは、九州地方では2006年11月から、その他の地方では2007年から導入開始したものである。オンラインストアとリアルストア(実際の店舗)でのポイントが共有される(ただし、カード切り替え後1週間以内にオンライン(携帯電話もしくはPC)からのオンライン登録が必要)。共通会員限定(新カードでオンライン登録されているカード)のトリプルポイントサービス等のキャンペーンがある(期間や日程は不定)。オンラインで登録したメールアドレスにはメールマガジンが配信された。
ポイントの期限は「カード発行日から1年」ではなく、「ポイントごとにポイント取得から1年」に設定されていた(例:2006年11月15日に10p、同年12月29日に20p取得なら2007年11月15日に10p、同年12月29日に20p失効)。50p→1000円、100p→2500円 のHMVマネー(HMVにおける割引)に任意で交換可能。交換されたHMVマネーは次回の買物の税抜き価格から自動的に割引され、その際残額が発生した場合は次回に繰り越された(希望の額だけ値引きをすることも可能)。HMVマネーには有効期限がない。年間購入記録が10万円を越えると黒からゴールドに移行された(ゴールド会員限定の月一度のトリプルポイントサービスがあった)。 2009年1月中旬からポイント制度が見直され、還元率が従来の4分の1以下に変更された。ポイントが直接割引額に反映されるようになり、クレジット機能付きメンバーズカード「HMV VISAカード」(UFJカード)の発行を開始した。
2011年8月より、HMVメンバーズカードから「Ponta」へポイントプログラムが変更された。
2006年10月より2010年2月まで、オンラインストアでパソコン向けの音楽配信サービス「HMV DIGITAL」を行っていた。ファイルフォーマットはWMAとATRAC。約150万曲を取り揃えていて、楽曲の中心価格帯は1曲150円であった。
2010年2月21日で、HMV DIGITALはサービスを終了した(購入したライセンスの再発行は同年2月28日までであった)。その後はオンラインストアにiTunes Storeへのリンクを表示し、HMV経由で購入するとポイントが付与されるサービスを行っていたが、ローソンとの通販サイト統合により終了。
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ウィキメディア・コモンズには、HMVに関連するメディアがあります。 |
Type
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Limited company |
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Industry | Retail |
Founded | London, United Kingdom (20 July 1921 (1921-07-20))[1] |
Headquarters | Mermaid House, Puddle Dock, |
Number of locations
|
128 stores |
Area served
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United Kingdom Canada |
Key people
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Paul McGowan, Chairman |
Products | Music downloads Books |
Revenue | £1,956.7 million (2009)[3] |
Operating income
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£70.3 million (2009)[3] |
Profit | £44.2 million (2009)[3] |
Owner | Hilco |
Number of employees
|
2,500 (2013)[4] |
Subsidiaries | HMV Canada Fopp |
Website | www |
HMV Retail Ltd, formerly HMV Group plc, is a British entertainment retailing company operating in the United Kingdom, Canada, Hong Kong, and Ireland. It was listed on the London Stock Exchange and was a constituent of the FTSE Fledgling Index. The first HMV-branded store was opened by the Gramophone Company on Oxford Street in 1921, and the HMV name was also used for television and radio sets manufactured from the 1930s onwards. The retail side of the business began to expand in the 1960s, and in 1998 was divested from EMI, the successor to the Gramophone Company, to form what would become HMV Group.
HMV stands for His Master's Voice, the title of a painting by Francis Barraud of the dog Nipper listening to a cylinder phonograph, which was bought by the Gramophone Company in 1899.[5] For advertising purposes this was changed to a wind-up gramophone, and eventually used simply as a silhouette.
HMV owned the Waterstone's bookshop chain from 1998 until 2011,[6] and has owned the music retailer Fopp since August 2007.[7] It purchased a number of former Zavvi stores in February 2009, and also branched into live music venue management that year by purchasing MAMA Group. It sold the group in December 2012.
On 15 January 2013, HMV Group entered administration.[8] Deloitte were appointed to deal with the administration of the company.[9] On 16 January 2013, HMV Ireland declared receivership, and all Irish stores were closed.[10] A week later, on 22 January 2013, it was reported that Hilco UK would buy the debt of HMV, a step towards potentially taking control of the company.[11] The sale of HMV's Hong Kong and Singapore business to private equity firm Aid Partners was completed on 28 February 2013. On 5 April 2013, HMV was bought out of administration by Hilco UK for an estimated £50 million.[4]
The antecedents of HMV began in the 1890s at the dawn of the disc gramophone. By 1902 it had become the beginnings of the Gramophone Company. In February 1907 they commenced the building of a new dedicated record factory at Hayes, Middlesex. Disc records were sold in music shops and independent retailers at this time. In 1921 the Gramophone Company opened the first dedicated HMV shop in Oxford Street,[12] London, in a former men's clothing shop; the composer Edward Elgar participated in the opening ceremonies.[13] In March 1931 the Gramophone Company merged with Columbia Graphophone Company to form Electric and Musical Industries Ltd (EMI).[5]
From the 1930s onwards, HMV manufactured radio and television sets and radiograms under the HMV and Marconiphone brand names in their factory in Hayes, Middlesex.
In 1966 HMV began expanding its retail operations in London. Throughout the 1970s, the company continued to expand, doubling in size, and in six years became the country's leading specialist music retailers. It faced new competition, however, from Virgin Megastores, established in 1976, and Our Price, established in 1972. Subsequently, HMV overtook Our Price in popularity and threatened their existence, having established a chain of newer, larger stores.
The company opened its flagship store at a new location on Oxford Street in 1986. It was the largest record store in the world at the time, and the official opening was attended by Bob Geldof and Michael Hutchence.[14] Growth continued for a third decade into the 1990s, with the company reaching over 320 stores.[14] HMV celebrated its 75-year anniversary in 1996.[5]
In February 1998, EMI entered into a joint venture with Advent International to form HMV Media Group led by Alan Giles, which acquired HMV's stores and Dillons, leaving EMI with a holding of around 45%.[15] The new joint venture then bought the Waterstone's chain of bookshops to merge with Dillons.[16]
By 2002, EMI's holding in HMV Media was 43%, with Advent International owning 40% and management the remainder.[17] The company floated on the London Stock Exchange later in the year as HMV Group plc, leaving EMI with only a token holding.[18]
The group became susceptible to a takeover following a poor period of trading up to Christmas 2005. Private equity firm Permira made a £762 million conditional bid for the group (based on 190p a share) on 7 February 2006, which was rejected by HMV as an insufficient valuation of the company.[19] Permira made a second offer which increased the value, although HMV declined it on 13 March 2006, subsequently issuing a statement that the offer undervalued the medium and long term prospects for the company,[20] resulting in Permira withdrawing from bidding.[21]
In 2006 the HMV Group purchased the Ottakar's book chain and merged it into Waterstone's. The merger tied into HMV's strategy for growth, as many of the Ottakar's branches were in smaller towns and outposts. The Competition Commission provisionally cleared HMV Group, through Waterstone's, for takeover of the Ottakar's group on 30 March 2006, stating that the takeover would "not result in a substantial lessening of competition".[22] Waterstone's then announced that it had successfully negotiated a takeover of Ottakar's on 31 May 2006.[23] All 130 Ottakar's stores were rebranded as Waterstone's prior to Christmas 2006. In March 2007, new Group CEO Simon Fox announced a 10% reduction over three years in the enlarged Waterstone's total store space, comprising mostly dual location shops created by the acquisition of Ottakar's.[24]
On 29 June 2007, the entertainment retailer Fopp went into administration, with the closure of 81 stores and 800 staff made redundant.[25] On 31 July HMV bought the brand and six stores that it said had traded profitably, saving around 70 jobs.[26]
On 24 December 2008, Christmas Eve, HMV's rival Zavvi, also an entertainment retailer, entered administration. On 14 January 2009 a placing announcement by HMV revealed that they intended to acquire 14 of Zavvi's stores.[27] On 18 February 2009 five additional Zavvi stores were purchased by HMV Group, to be rebranded as HMV outlets. An additional former Zavvi store in Exeter's Princesshay development was also added.[28] The acquisitions were investigated and cleared by the Office of Fair Trading in April 2009.[29]
In the 2008 MCV Industry Excellence Awards, HMV was given the title 'Entertainment Retailer of the Year'.[30]
In January 2009, HMV bought a 50% stake in MAMA Group, forming a joint venture with the group called the Mean Fiddler Group.[31] The deal introduced the HMV brand to live music venues, including the Hammersmith Apollo.[32] On 23 December 2009, it bought the whole of the MAMA Group in a live music takeover deal worth £46 million.[33]
HMV bought 50% of 7digital for £7.7 million in September 2009, as part of a strategy to increase its digital content offering. 7digital provided HMV's music download service, and the company planned to introduce an e-books service for Waterstone's.[34]
On 5 January 2011 HMV announced that profits would be at the lower end of analysts' forecasts due to falling sales, resulting in the share price falling by 20%[35] and an announcement of the group's intention to close 40 HMV stores, as well as 20 Waterstone's stores, mainly in towns and cities where the company operates at multiple locations. The first of the store closures began at the end of January 2011.[36]
The sale of Waterstone's to A&NN Capital Fund Management for £53 million was completed on 29 June 2011, and was approved by the vast majority of shareholders at an emergency general meeting.[37]
HMV sold the Hammersmith Apollo to AEG Live and Eventim in May 2012 for £32 million.[38] It sold the remainder of MAMA Group to Lloyds Development Capital in December 2012 for £7.3 million, which also included the company's 50% stake in Mean Fiddler Group.[39]
On 15 January 2013, HMV Group appointed Deloitte as company administrators and suspended shares,[8] putting its 4,350 UK employees at the risk of redundancy.[9][40] Store gift vouchers were initially declared void since holders are classified as unsecured creditors to whom the company owe the value,[41] but were accepted again from 22 January 2013.[42] HMV Ireland followed by declaring receivership on 16 January 2013, which required the company under Irish law to close all its stores immediately.[10]
Restructuring firm Hilco UK bought HMV's debt from its creditors The Royal Bank of Scotland and Lloyds Banking Group, as a step towards potentially taking control of the company.[43] It was revealed that the total debt Hilco had bought amounted to around £110 million,[44] and that HMV owed around £20 million in tax to HM Revenue and Customs at the time of its entry into administration.[45]
On 31 January 2013, it was reported that 190 redundancies had been made at the head office and distribution centres.[46]
On 7 February 2013 Deloitte confirmed that 66 stores had been identified for closure.[47] No fixed date was given for the closures but they were expected to take place in the following two months. The next day, Deloitte confirmed that an additional 60 redundancies, including the chief executive Trevor Moore, had been made at the group's head offices in London, Marlow and Solihull.[48] Deloitte confirmed on 20 February 2013 that an additional 37 stores would close.[49] On 26 February 2013, 6 stores were sold to supermarket chain Morrisons.[50]
By 23 March 2013, Deloitte were seeking to complete a deal to sell 120 stores as a going concern.[51] The decision to close several stores that had previously been identified for closure, including Stockport and Grimsby,[52] were reversed following talks with landlords.[53]
On 5 April 2013, Hilco UK announced that it had acquired HMV, taking the company out of administration and saving 141 of its stores and around 2,500 jobs. The total included 25 stores that had previously been selected for closure by Deloitte during the administration process. All 9 Fopp stores which HMV owned were also included in the purchase. Hilco also stated that it hoped to reopen an HMV store in Ireland following the closure of all stores in the country.[54] The takeover deal was estimated at around £50 million.[4]
On 9 June 2013 it was confirmed that Hilco Capital Ireland had purchased HMV Ireland, and would reopen five stores within six weeks.[55]
The company moved its flagship Oxford Street store back to the original unit on 363 Oxford Street on 23 October 2013.[56] HMV's existing store, itself the largest music store in the world, closed on 14 January 2014.[57]
By 2014, HMV had gained the second highest share of the UK entertainment market, behind Amazon.[58] The company's filing to Companies House in September 2014 revealed it had made a profit of £17 million in the 11 months since it had entered administration.[59] In January 2015, HMV overtook Amazon to become the largest retailer of physical music in the UK.[60]
As of August 2014, HMV has 125 stores across the United Kingdom,[58] HMV also operate eight stores in the UK under the Fopp brand. Following the purchase by Hilco UK, it was reported that the company was seeking to reduce the number of store staff across the business, as part of an effort to save £7.8 million on the wages budget. Stores would lose security staff, cashiers and supervisors, with managers required to provide cover.[61] As of August 2014, HMV has nine stores in Ireland.[62]
HMV established a joint venture with Curzon Cinemas in October 2009 as part of chief executive Simon Fox's plan to bring cinemas to HMV and Waterstone's stores across England. The first trial cinema opened above the existing HMV store in Wimbledon, in a former storage room converted into three separate screens and a bar. It has its own entrance, allowing access outside store hours, and one within the store. The trial was deemed a success, and it had been planned to open additional cinemas in HMV's Cheltenham store, and Waterstone's in Piccadilly, London.[63]
In June 2015, HMV relaunched an online store to accompany its existing music download service.[64]
Independently of the UK operations, one store in Singapore and five in Hong Kong trade under the HMV brand, and are owned by the private equity firm AID Partners.[65] Stores also trade as HMV in Canada, under the ownership of Hilco UK, although the Canadian business has been a separate entity since it was sold to Hilco in 2011.
HMV stores stock a range of products including audio, books, Blu-ray discs, CDs, DVDs, video games, as well as an increasing range of movie, television and music merchandise.
The company launched a music download service in October 2013 (www.hmvdigital.com), provided by 7digital,[66] which includes iOS and Android apps.[67]
The company relaunched its online store in June 2015, providing CDs, DVDs, Blu-ray Discs, and LP records for online order and home delivery via Royal Mail with exclusive stock also available.
HMV operate a loyalty scheme branded as "pure HMV", first launched in August 2003, but subsequently closed and relaunched in 2008.[68] The scheme awards cardholders points for purchases, which can be collected and redeemed on a number of rewards including vouchers and memorabilia.
On 1 September 2008, HMV launched "Get Closer", a social networking site allowing users to import their own music library, rivalling other providers including online music stores Napster and the iTunes Store.[69] The site was closed in September 2009.[70]
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