環境汚染物質排出・移動登録
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出典(authority):フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』「2014/01/29 21:50:21」(JST)
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PRTR制度(ぴーあーるてぃーあーるせいど)は、有害性が疑われる化学物質が、どこから、どのくらい、環境(大気・水域・土壌など)中へ排出されているか(排出量)、廃棄物などとして移動しているか(移動量)を把握し、集計・公表する仕組み。事業者の化学物質管理を促進したり、化学物質リスクコミュニケーションの基礎資料となったりして、環境中の化学物質のリスク低減を目的とする。
PRTRとはPollutant Release and Transfer Registerの略であり、化学物質排出移動量届出制度、環境汚染物質排出移動登録制度などと訳されている。
各国の取り組み[編集]
本制度は、2006年10月現在、欧米、韓国において導入されている。制度の趣旨、対象物質などには国によって違いがあり、重視する事項が環境への影響であったり、事業者による化学物質の適正管理であったりする。前者は欧州型、後者は米国型と表現することもできよう。なお、日本版の本制度の内容は、両者の中間的なものとなっている。
日本[編集]
日本においては、1999年に「特定化学物質の環境への排出量の把握等及び管理の改善の促進に関する法律」(PRTR法、化管法、化学物質排出把握管理促進法)として法制化された。なお、この法律によって導入された制度のもう一つの大きな柱にMSDS制度がある。
日本のPRTRにおいては、政令で指定された物質(462種類)を年間1トン(発癌性のある15物質(特定第1種指定化学物質)については0.5トン)以上取り扱う事業所で、業種や従業員数などの要件に合致するものについて、その事業所を持つ事業者は、指定の物質の排出量・移動量を届け出ることが義務付けられている。国はその届出を集計するとともに、届出対象外の排出源(非対象業種、小規模事業所、家庭、自動車など)からの排出量を推計し、これを公表している。また、個別事業所の届出値も公表されている。
対象物質は特定化学物質の環境への排出量の把握等及び管理の改善の促進に関する法律における特定化学物質の一覧を参照。
一部の地方自治体においても、PRTR法と同等の条例などが制定され、あるいはその上乗せ・横出しが行われている。さらに、地方自治体が独自に集計・推計したデータの公表も、法律に基づく義務ではないものの、全国で行われている(周知に努めることと法律で定められている)。
第1回届出の集計結果として、2001年度実績の排出量データが2003年3月に公表され、以後毎年公表が行われている。2006年度(2005年度実績)の届出における国内の年間排出量(全排出先についての合計)の上位4物質は以下のとおりであり、届出開始以来順位は同じである。
- トルエン……106 kt / 年
- キシレン……45 kt / 年
- 塩化メチレン……22 kt / 年
- エチルベンゼン……15 kt / 年
PRTR法は従来の公害関連法令とは異なり、規制という手法を含まない。罰則を設けているのも、事業者が届出義務に違反した場合などであり、排出量または移動量の大小については、規定上、何らの制限もない。しかし、行政による公表とその内容に対する市民の評価といった社会的な圧力等により、結果として、事業者の化学物質の管理の改善、ひいては化学物質のリスクの低減を狙いとしている。ただし、ここで言うリスクとは、あくまで「物質の環境リスク」であって、日常会話で使われる意味でのリスクとは必ずしも同じでない。
PRTR法が対象とする物質は、詳細なリスク評価が未だなされていないものもある(ダイオキシン類などの一部の物質を除く。)。その理由は、「リスクの不明な無数の物質への対策もする」という考え方があるため。基本的なリスク評価が終了し、かつ問題のある物質について、環境基準などを制定するなどの対応が執られている。また、放射性物質は他法令による規制があるため、PRTR法の対象外である。
関連項目[編集]
- 毒
- 危険有害性
- 汚染者負担原則
- 化学物質安全性データシート(MSDS)
- リスクコミュニケーション
- 環境アセスメント
- 特定有害廃棄物等の輸出入等の規制に関する法律
- 有害物質を含有する家庭用品の規制に関する法律
- オーフス条約
- 有害化学物質排出目録制度
外部リンク[編集]
(PRTR及びそのデータ)
- 環境省環境保健部:PRTRインフォメーション広場
- 経済産業省製造産業局:化学物質排出把握管理促進法のホームページ
- (社)環境情報科学センター(CEIS):PRTR & Risk Communication……市区町村別の排出量集計結果等
- (独)製品評価技術基盤機構(NITE):化学物質排出把握管理促進法……届出書の処理等
- NITE-化学物質管理分野 化学物質排出把握管理促進法-第一種指定化学物質一覧表
- NITE-化学物質管理分野 化学物質排出把握管理促進法-第二種指定化学物質一覧表
- NPO法人有害化学物質削減ネットワーク(Tウォッチ):PRTRデータを市民が有効活用
- エコケミストリー研究会:使いやすいPRTR情報
- 化学物質管理(PRTR制度)届出 - 宮城県公式ウェブサイト
- PRTR法の特定第一種指定化学物質一覧 - 宮城県公式ウェブサイト
(化学物質データ)
- 神奈川県環境科学センター(KIS):化学物質安全情報提供システム(kis-net)……物質ごとの安全性等に関する各種データ
- (独)国立環境研究所(NIES):化学物質データベース ……WebKis-Plus上記の神奈川県kis-netの内容を基本としたデータベース
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Pollutant release and transfer registers (PRTRs) are systems to collect and disseminate information on environmental releases and transfers of toxic chemicals from industrial and other facilities.
They were established in several countries after the 1984 Bhopal Disaster, and the 1992 United Nations Conference on Environment and Development in Rio de Janeiro, which affirmed the "right-to-know" of communities and workers about toxics chemicals and other substances of concern.
Contents
- 1 PRTRs and Community Right to Know
- 2 PRTR data quality
- 3 Examples
- 4 Footnotes
- 5 References
- 6 External links
PRTRs and Community Right to Know[edit]
In many countries industrial facilities need a permit to operate processes that are causing environmental pressures. Authorities have to balance the interests of different actors when issuing such permits and will reflect this balance in the conditions and requirements put down in the permit. Companies and civilians living near to the facilities generally have quite different levels of understanding and information on the processes and the environmental impact. In a democratic context however a level playing field for all actors involved in permitting decisions is paramount to acceptance of the decisions. Against this background, the Aarhus Convention requires the parties to this convention to set up PRTRs as a tool to provide the general public this type of information UNECE (2003) Protocol on Pollutant Release and Transfer Registers.
PRTR data quality[edit]
PRTRs are a type of emission inventories, typically containing data on emissions to the environment from individual industrial facilities. Data collection methods for individual facility emission data in PRTRs typically consist of questionnaires, sent to individual facilities or industries. The answers are validated upon receipt by the competent authorities and published on a public web site. This procedure for the case of EPER includes the following steps[1]
- The competent authorities in each European Union Member State select all facilities that operate at least one of the activities listed in the European Integrated Pollution Prevention and Control (IPPC) directive with a capacity above a threshold as defined in the EPER decision and notifies these facilities;
- The facilities determine emissions following the provisions of the EPER Guidance document and report these to the competent authorities using a prescribed format.
- The authorities validate individual facility reports and combine the information from all facilities within the country into an electronic report to the European Commission.
- The Commission publishes the data on the EPER website and initiates an evaluation of the reporting process that results in a review report (the latest of these is the.[2]
In accordance with the ideas of Community right to Know, this procedure ensures that data are published as soon as they are available. Despite the validation by competent authorities, the data remain essentially the facilities' estimates and data quality control essentially depends on data users asking questions. Since facilities are by definitions only a part of all activities in a country, the sum of the emissions reported in a PRTR should for each pollutant be less or equal to the total emissions reported in national inventories. This nis not always the case (see the EPER Review Report).
Examples[edit]
PRTRs include those of
- Australia National pollutant inventory (NPI),
- Canada National Pollutant Release Inventory (NPRI),
- EU European Pollutant Emissions Register (EPER).
- Mexico Registro de Emisiones y Transferencia de Contaminantes (RETC),
- US Toxics Release Inventory (TRI),
[edit]
- ^ European Union (2006)
- ^ EPER Review Report 2004
References[edit]
- European Union (2006). Regulation (EC) No 166/2006 of the European Parliament and of the Council of 18 January 2006 concerning the establishment of a European Pollutant Release and Transfer Register and amending Council Directives 91/689/EEC and 96/61/EC, Official Journal of the European Union, L 33, 4.2.2006
- European Commission (2007), EPER European Pollutant Emission Register; EPER Review Report 2004
External links[edit]
Further reading
- "What is a PRTR?" (United Nations Institute for Training and Research)
- "What is a PRTR? (Organisation for Economic Co-operation and Development)
- "Background: PRTRs and Their Purposes" (United Nations Environment Program)
National PRTR websites:
- US Toxics Release Inventory
- Canadian National Pollutant Release Inventory
- Mexican Registro de Emisiones y Transferencia de Contaminantes
- Australian National Pollutant Inventory
- Japan PRTR
- Swedish Pollutant Release and Transfer Register
Regional PRTR websites
- European Pollutant Emissions Register
- North American Commission for Environmental Cooperation Pollutant Release and Transfer Registers (PRTR) page
PRTR Resources
- Centre for PRTR Data (OECD)
- Resource Centre for PRTR Release Estimation Techniques (OECD)
- PRTR Virtual Classroom (UNITAR)
- PRTR Capacity Building Library (UNITAR)
- NPRI Toolbox for Reporting Facilities (Canada)
Non-Governmental Organizations
- Scorecard (US Pollution Information Site)
- Right-to-Know Network (US)
- PollutionWatch (Canadian Pollution Information Site)
Social and environmental accountability
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Ethics/
principles |
- Aarhus Convention
- Corporate
- behavior
- citizenship
- social responsibility
- Ethical banking
- Ethical code
- Extended producer responsibility
- Organizational ethics
- Organizational justice
- Principles for Responsible Investment
- Social responsibility
- Stakeholder theory
- Sullivan principles
- Transparency (behavior
- social)
- UN Global Compact
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Social
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- Equality impact assessment
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- Social return on investment
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Environmental
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- full cost accounting
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- Life-cycle assessment
- Pollutant release and transfer register
- Sustainability
- accounting
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- metrics and indices
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- Triple bottom line
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- Bangladesh Accord
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English Journal
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- PMID 21056717
Japanese Journal
- 市場は企業の潜在的なリスクを評価するか? : 日本における実証分析
- 小俣 幸子
- 環境科学会誌 = Environmental science 24(5), 440-448, 2011-09-30
- NAID 10029624454
- モノづくり現場と地球環境問題(第6回)PRTRデータの活用--PRTRデータを読み解くための市民ガイドブック
Related Links
- PRTRとは、有害性のある多種多様な化学物質が、どのような発生源から、どれくらい環境中に排出されたか、あるいは廃棄物に含まれて事業所の外に運び出されたかというデータを把握し、集計し、公表する仕組みです。
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★リンクテーブル★
[★]
- 英
- Pollutant Releaseand Transfer Register PRTR
- 同
- 有害化学物質放出目録(米国)
- →特定化学物質の環境への排出量の把握等及び管理の改善の促進に関する法律
[★]
特定化学物質の環境への排出量の把握等及び管理の改善の促進に関する法律
[★]