出典(authority):フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』「2015/09/10 20:32:56」(JST)
『ここにいたこと』 | ||||
---|---|---|---|---|
AKB48 の スタジオ・アルバム | ||||
リリース | 2011年6月8日 | |||
ジャンル | J-POP | |||
時間 | 69分29秒 | |||
レーベル | You, Be Cool! (キングレコード) |
|||
プロデュース | 秋元康 | |||
チャート最高順位 | ||||
|
||||
ゴールド等認定 | ||||
|
||||
AKB48 年表 | ||||
|
||||
『ここにいたこと』収録のシングル | ||||
|
||||
テンプレートを表示 |
『ここにいたこと』は、AKB48の3枚目[注 1]のアルバムであり、1枚目のオリジナルアルバム。2011年6月8日にキングレコードから発売された。
キャッチコピーは、「神曲、始めました」。
AKB48は過去に3枚のアルバム[注 2]が発売しているが、全てベストアルバムのため、本作が初のオリジナルアルバムとなった。初回限定盤、通常盤、劇場盤の3形態で発売され、それぞれジャケットや封入特典が異なるが、CD収録曲は3形態共通。なお、劇場盤はアルバムでありながら1980円と低価格になっている。初回限定盤と通常盤のジャケット撮影は、「ヘビーローテーション」のPV監督を務めた蜷川実花が担当。
シングル曲が後半にまとめて収録されている。その他、チームごとの楽曲、スペシャルユニットによる楽曲が多数収録されている。初回限定盤と通常盤にはDVDが付属する。DVDには、前作『神曲たち』に続きシングル曲の振付映像を収録。また、初回限定盤は蜷川実花による撮り下ろし100ページ写真集が付いたスペシャルBOX仕様。
当初は2011年4月6日にキングレコードから発売予定だったが、東日本大震災の発生により、諸般の制作スケジュールの都合がつかなくなったことから6月8日に発売日が延期となった[1][2]。また、東日本大震災を受けて売上の一部は「誰かのために」プロジェクトの一環として義援金になり、被災者支援に使用された。
アルバムタイトル「ここにいたこと」は表題曲の歌詞にも象徴されているように、秋元康の「AKBから去る子も30人くらい出てきて、それで10年後AKBはどうなっているかなって考えると、『昔あのAKBにいたんだよ』って子供に話すようにメンバーの想い出になってもらいたい」「ファンも10年目撃していく中で、『自分はあの前田敦子がAKBのセンターにいたことをこの眼で見ていたんだぞ』、『前田敦子と大島優子は昔同じグループにいたんだぞ』っていう具合にいつまでも想い出に残っていて欲しい」という願いにより命名された[3]が、それについてメンバーは一切聞かされていないという[4]。
発売前日の2011年6月7日付オリコンデイリーアルバムチャートで推定売上枚数約32.1万枚を記録。初回出荷枚数でも『神曲たち』の35万枚を大幅に更新する110万枚を記録した。出荷枚数が100万枚を超えていたため、日本レコード協会からミリオン認定を受けた。[5]
2011年6月20日付オリコン週間アルバムチャートで約60.2万枚を売り上げ、初登場1位を獲得。女性グループのオリジナルアルバムが発売初週に50万枚以上売り上げたのは、モーニング娘。の『3rd -LOVEパラダイス-』(約57.8万枚)以来[6]。同年9月27日付のデイリーチャートでは、累計売上は約80.3万枚を突破した。この時点で暫定年間1位だったが、2011年12月5日付オリコンチャートで、嵐のアルバム『Beautiful World』[注 3]に抜かれ、2位になった。
所属チームは発売時点
センター:高橋みなみ、前田敦子
いずれもジャケット写真の撮影は蜷川実花によるもの。
|
|
|
|
|
|
|
This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (September 2014) |
Look up overtaking in Wiktionary, the free dictionary. |
Overtaking or passing is the act of one vehicle going past another slower moving vehicle, travelling in the same direction, on a road. The lane used for overtaking another vehicle is almost always a passing lane further from the road shoulder which is to the left in places that drive on the right and to the right in places that drive on the left.
Note: In British English the meanings of inside and outside lanes are the reverse of US English. So in Britain, overtaking is performed using the outside lane, in the US it is termed the inside lane. In both cases, it is a passing lane farther from the shoulder of the roadway. In the United Kingdom overtaking is prohibited by either a solid white line or double solid white line, whilst in Canada yellow lines are used in the same configuration.
On a single carriageway/undivided carriageway road, the lane used for overtaking is often the same lane that is used by oncoming traffic, and it is often only advisable to overtake on long straightaways with plenty of visibility. In some jurisdictions, the "overtaking zone" is indicated by a single broken centerline (yellow or white in most countries) if overtaking is allowed in either direction, or paired with a single solid line beside it to indicate there is no overtaking from the solid side. In the UK, the format of the centerline is not used to regulate overtaking, only to indicate whether crossing of the line is prohibited or permitted.
In the Republic of Ireland, many national primary roads were upgraded in the 1990s and 2000s to wide two lane road (two lane road with space for three lanes, in addition to hard shoulders) to allow more space for overtaking (a very common manoeuvre in a country that had little dual carriageway until the early 2000s). However, due to the deceptive perception of safety given by such roads, future upgrade projects are likely to be 2+1 road where traffic volume suits (a successful pilot installation was used on the N20 near Mallow, County Cork). This form of road is of similar profile to wide two lane, but includes a central crash barrier, and has three lanes, with an overtaking lane on one side or the other, alternating every 2 km. It has been used in Denmark and Sweden since the 1990s.
On a dual carriageway/divided carriageway highway/motorway or arterial road, any lane can be an overtaking lane though in many places (including Germany) undertaking (overtaking on the side furthest from the road centre line) is prohibited. Lanes are normally separated by broken lines (usually white) but may be a single solid white to indicate lane-changing is allowed but discouraged. Double lines indicate that lane-changing (for example to overtake) is prohibited, such as in tunnels or sometimes for HOV lanes and HOT lanes.
Overtaking in an HOV or HOT lane is usually illegal for cars that do not meet the HOV/HOT criteria, except when directed by the police.
A few places also use the one-broken/one-solid marking at slip roads/entrance ramps, to indicate to highway drivers that the new lane merges and does not continue, so they do not attempt to overtake in a lane that ends shortly. This is also used at other points where lanes merge.
Overtaking on the inside or undertaking[1][2][3] refers to the practice of overtaking a slower vehicle on a road using the lane that is kerb side of the vehicle being passed; that is to say, a lane to the left of the vehicle in countries where driving is on the left, or a lane to the right of the vehicle in countries where driving is on the right. The practice of passing on the inside, therefore, usually only occurs on a motorway or other road where there is more than one lane in the same direction or when the width of the roads makes this possible (although there may be exceptions in the cases of contraflow bus lanes).
Many countries consider overtaking on the inside dangerous and therefore designate it a driving offence, however most countries make the distinction between involuntary undertaking (passing centre side vehicles in heavy traffic) as opposed to the deliberate attempt to pass a slower moving vehicle for one's own benefit.
Andorra (no overtaking)
Andorra (no overtaking by trucks)
Argentina (no overtaking)
Argentina (end of overtaking prohibition)
Australia
Belarus (no overtaking and speed limit)
Canada (no overtaking)
Canada (end of overtaking prohibition)
Chile (no overtaking)
Chile (end of overtaking prohibition)
China
Colombia
Finland (no overtaking)
Finland (no overtaking by trucks)
Finland (end of overtaking prohibition)
Finland (end of trucks' overtaking prohibition)
Greece (no overtaking)
Greece (no overtaking by trucks)
Ireland
Japan
Nepal
Peru
Puerto Rico
Singapore
South Korea
Sweden (no overtaking)
Sweden (no overtaking by trucks)
Taiwan
United Kingdom
United States
United States
Uruguay
In racing, the rules allow overtaking from either side. Generally, the sides are classified as inside and outside overtaking, depending on the position of the overtaking car at the next curve since start of overtaking. The defending car usually blocks inside overtaking, because outside overtaking is riskier than inside overtaking.
Wikimedia Commons has media related to Overtaking. |
|
全文を閲覧するには購読必要です。 To read the full text you will need to subscribe.
.