^全米研究評議会が1998年に出版した『Preventing Reading Difficulties in Young Children』には、リーディングの困難はどの程度いるのか?どのように定義すればよいのか?について、様々な議論が紹介されている。http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=6023&page=87
^デイジー(digital accessible information system: DAISY)は、普通の印刷物を読むことが困難な人々のためのアクセシブルな情報システムであり、デイジー・コンソーシアムにより開発と維持が行なわれている。視覚障害者、ディスレクシア、学習障害者、知的障害者、精神障害者にとって有効であることが国際的に認められている。 http://www.dinf.ne.jp/doc/daisy/ (日本障害者リハビリテーション協会 情報センター)
^オーランド・ブルームは、ロックフェラー大学で行われた『The 6th Annual Adam Jeffery Katz Memorial Lecture Series』という学習障害を一般人に認知させるプログラムに参加し、学校の授業についていくのが困難だった幼少期について語った。2010年6月2日。この発言はYouTubeで視聴可能。「Orlando Bloom offers advice to kids who have dyslexia」。http://www.youtube.com/watch?v=WDBVsghh4z0
^“NINDS Dyslexia Information Page”. National Institute of Neurological Disorders and Stroke. National Institutes of Health (2015年9月11日). 2016年7月27日閲覧。
^“What are common treatments for reading disorders?”. National Institutes of Health. 2015年3月15日閲覧。
^Handler, SM; Fierson, WM; Section on, Ophthalmology; Council on Children with, Disabilities; American Academy of, Ophthalmology; American Association for Pediatric Ophthalmology and, Strabismus; American Association of Certified, Orthoptists (March 2011). “Learning disabilities, dyslexia, and vision.”. Pediatrics127 (3): e818–56. doi:10.1542/peds.2010-3670. PMID 21357342.
^ abDarcy Ann Umphred; Rolando T. Lazaro; Margaret Roller; Gordon Burton (2013). Neurological Rehabilitation. Elsevier Health Sciences. p. 383. ISBN 978-0-323-26649-9. https://books.google.com/books?id=lVJPAQAAQBAJ&pg=PA383
^Kooij, J. J. Sandra (2013). Adult ADHD diagnostic assessment and treatment (3rd ed.). London: Springer. p. 83. ISBN 9781447141389. https://books.google.com/books?id=JM_awX-mSPoC&pg=PA83
^“How many people are affected by/at risk for reading disorders?”. National Institutes of Health. 2015年3月15日閲覧。
^Venton, Danielle (2011年9月). “The Unappreciated Benefits of Dyslexia”. Wired.com. Wired. 2016年8月10日閲覧。
^Mathew, Schneps (2014年8月). “The Advantages of Dyslexia”. ScientificAmerican.com. Scientific American. 2016年8月10日閲覧。
^シェイウィッツ 2006, §4-6.
^藤堂 2009, §1.
^Kita, Yosuke; Yamamoto, Hisako; Oba, Kentaro; Terasawa, Yuri; Moriguchi, Yoshiya; Uchiyama, Hitoshi; Seki, Ayumi; Koeda, Tatsuya et al. (2013), “Altered brain activity for phonological manipulation in dyslexic Japanese children”, Brain first published online, doi:10.1093/brain/awt248
… "developmental dyslexia," "specific learning disorder with impairment in reading," "specific reading disability," and "reading disorder" also are used to describe this condition , although a more specific definition …
…recognized : Specific reading disability (dyslexia) is estimated to occur in approximately 5 to 12 percent of school-age children, depending upon the criteria used for definition . Dyslexia is a specific …
… The terms "dyslexia," "developmental dyslexia," "specific reading disability," and "reading disorder" also are used to describe this condition , although a more specific definition for "dyslexia" is provided …
…discrepancy definition). The term "dyslexia" is used as a synonym for a specific reading disability . The International Dyslexia Association defines dyslexia as follows : "Dyslexia is a specific learning disability …
…skills, etc) Specific examples of how to meet these criteria are outlined in the sections on reading disability, writing disability, and math disability. Evidence base – Although the examples of quality …