出典(authority):フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』「2014/03/15 11:05:51」(JST)
ナイトメア | |
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基本情報 | |
別名 | メア |
出身地 | 日本 宮城県仙台市 |
ジャンル | ロック ハードロック |
活動期間 | 2000年 - |
レーベル | SPEED DISK/XXX RECORDS(2001年 - 2003年) 日本クラウン(2003年 - 2006年) |
事務所 | SPEED DISK(2001年 - 2003年) C-block(2003年 - ) |
共同作業者 | 仙台貨物 |
公式サイト | ナイトメア:Nightmare Official Site |
メンバー | |
YOMI(ボーカル) 柩(ギター) |
ナイトメア (NIGHTMARE) は、日本のヴィジュアル系ロックバンド。avex所属。略称はメア。
YOMI | |
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基本情報 | |
出生 | 1981年7月14日(32歳) |
血液型 | A型 |
出身地 | 日本 宮城県大崎市(旧・古川市) |
ジャンル | ロック |
担当楽器 | ボーカル |
共同作業者 | ナイトメア |
メンバー | |
柩(ギター) |
X JAPAN
河村隆一(LUNA SEA)
柩:(ヒツギ、3月5日 - )ギター担当、バングルカラーはレッド。
咲人:(サキト、6月29日 - )ギター担当、バングルカラーはブラック。
Ni〜ya:(ニーヤ/新弥、6月23日 - )ベース担当、バングルカラーはブルー。
RUKA(ルカ/瑠樺、6月9日 - )ドラム担当、リーダー、バングルカラーはピンク。
2000年(平成12年)1月1日に結成[3]。バンド活動を通して知り合ったギターの咲人と柩が組むことになり、咲人の知り合いのベースのNi〜ya、柩の知り合いだったボーカルのYOMIが加わり、4人が中心となって結成された。ドラムは後輩が担当していた[4]。バンド結成当時、メンバーのほとんどはまだ高校生で[3]、最初はオリジナルではなくコピーバンドだった[5]。その後、後輩のドラムが受験のため脱退。同年11月、所属していた別のバンドを脱退したRUKAが加入し、現行のメンバーとなる[4][6]。仙台市を拠点とし、仙台MACANA、JUNK BOXを中心に活動していたが[6]、RUKAの加入以降、東京へ進出するなど活動の場を広げ[1]、インディーズでリリースした限定デモテープ、シングルを次々と完売させた[6]。なお当時は現在のスタイルとは異なり、世界観を作りこむため白塗りメイクのヴィジュアル系バンドであった[4]。
2003年(平成15年)、日本クラウンと契約。同年8月21日にシングル「-Believe-」でメジャーデビューを果たす。12月25日にはメジャー初のアルバム『Ultimate Circus』を発売。以降2006年(平成18年)まで日本クラウンに在籍し、シングル8枚、アルバム3枚、ベストアルバム1枚、DVD5枚を発表する(バップへ移籍後にも日本クラウンからベストアルバム1枚、DVD2枚が発表されている)。
2006年(平成18年)、バップへ移籍。移籍後に発売されたシングル「the WORLD/アルミナ」が、日本テレビ系アニメ「DEATH NOTE」のテーマソングに起用され、発売前には漫画「DEATH NOTE」連載元の「週刊少年ジャンプ」(集英社刊)にてRUKAのコメントが掲載された。この曲でオリコン週間チャート初登場5位と、自身初のトップ10入りを果たした。またフジテレビ系「HEY!HEY!HEY!MUSIC CHAMP」に地上波ゴールデン帯の音楽番組に自身初となる出演を果たす。
さらに2007年(平成19年)に発売されたこのシングル曲を含むアルバム『the WORLD Ruler』はオリコン週間チャートで初登場6位を記録、続くシングルで同系列放送のアニメ『CLAYMORE』のテーマソングに起用された「レゾンデートル」はオリコン週間チャートで初登場3位と初のトップ3入りとなった。同年9月23日、初の日本武道館公演を行う[6]。
2008年(平成20年)、映画『20世紀少年』にロックバンド役で出演。岩手・宮城内陸地震被災地復興支援のためライブ会場で募金活動を行い、同年8月、日本テレビ系24時間テレビのチャリティ募金に133万4,048円を寄付[7]、9月には募金活動で集まった200万円を宮城県に寄付した[8]。
2009年(平成21年)も引き続きライブ会場でチャリティ募金活動を行い、ツアー最終日の8月29日、2度目の日本武道館公演が行われた[9]。
2010年(平成22年)1月1日、ナイトメア結成10周年を迎え、ジャイアニズムシリーズを全て網羅したベストアルバム『GIANIZM』を発売。1月9日、10周年の幕開けとなるさいたまスーパーアリーナ公演を行う[6][10]。8月25日に3度目となる日本武道館公演を行い、同日、バップ移籍後にリリースされたアルバム5作が欧州エリアで配信されることが決定した[11]。10月に2枚組のベストアルバム『Historical 〜The highest NIGHTMARE〜』を発売。11月に期間限定で渋谷に「ライカエジソン・NIGHTMARE×iPRESS CAFE」がオープンした[12]。12月には2010年(平成22年)(平成22年)3本目となる全国ツアーを成功させ、12月25日の幕張メッセ公演にて10周年を締めくくった[6]。
2011年(平成23年)3月11日にavexへの移籍を発表。新木場STUDIO COASTでライブを行う予定だったが、同日午後に発生した東日本大震災により急遽中止となる[13]。メンバーの故郷である宮城県も壊滅的な被害を受けたこともあり、震災3日後の3月14日、オフィシャルサイト上でメンバーからコメントが発表された[14]。3月31日、中止となった新木場STUDIO COASTのライブを「Nightmare 東日本大震災支援LIVE「publish & recover!」と改めて振替公演を行い、収益の一部を「あしなが育英会」の津波遺児募金に寄付することが発表された[15]。同年5月18日、avex移籍後第1弾シングルVERMILION.を発売。同年11月23日、avex移籍後初となるアルバム「NIGHTMARE」を発売し、12月からはアルバムに向けてのツアーを行なった。
2012年(平成24年)ツアーの最終日となる3月2日には4度目となる日本武道館公演を行った[16]。
メンバー全員がX JAPANやLUNA SEAから影響を受けていると公言しており、作曲は主にコンポーザーである咲人、RUKAが担当[17]。作詞は咲人、RUKA、黄泉に加え、柩もいくつか提供している。 歌詞は、社会批判的なものから悲恋歌まで幅広いが、痛みや傷、喪失感や虚無感を捉えた内容が多い[18]。また、「わすれな草」や「M-aria」などRUKAが作詞した曲のいくつかは、彼のかつての実話が描かれている。 楽曲においてはマイナーメロディーの曲が多い[18]。代表的な曲としてはジャイアニズムシリーズがあり、曲のタイトルとしてジャイアニズム痛=ジャイアニズム2、ジャイアニズム惨=ジャイアニズム3など数字を当てはめている。なおジャイアニズム1は=自傷(少年テロリスト)の事であり、また4作目も欠番扱いだったが「YOMIが歌えない」という理由で正式に音源化されなかったものの、ベストアルバム『GIANIZM』で正式に音源化されている。
また、ファンクラブ限定ライヴやファンクラブ旅行内では、バンド内での特別セッション、カッペロ、M魔王withHOIZなどのユニットも組まれている。
詳細は各作品の項目を参照。
発売日 | タイトル | 備考 | |
1st | 不明 | VICE | ライブ会場限定販売 |
2nd | 2001年10月21日(1st press) 2001年11月11日(2nd press) |
犯行期 | 1st、2nd共に1000枚限定 |
3rd | 2002年2月21日 | 自由奔放天真爛漫 | 1st2000枚、2nd3000枚限定 2nd pressにのみボーナストラック収録 |
発売日 | タイトル | 備考 | |
1st | 2003年8月21日 | - Believe - | オリコン週間ランキング初登場24位 |
2nd | 2003年11月21日 | 茜/HATE/Over | オリコン週間ランキング初登場25位 overテレビ東京系テレビアニメ「コロッケ!」EDテーマ |
3rd | 2004年4月21日 | Varuna | オリコン週間ランキング初登場29位 |
4th | 2004年7月22日 | 東京傷年 | オリコン週間ランキング初登場21位 |
5th | 2004年10月21日 | シアン | オリコン週間ランキング初登場22位 |
6th | 2005年4月1日 | 時分ノ花 | オリコン週間ランキング初登場21位 |
7th | 2005年8月10日 | Яaven Loud speeeaker | オリコン週間ランキング初登場23位 |
8th | 2005年12月7日 | livEVIL | オリコン週間ランキング初登場29位 |
9th | 2006年10月18日 | the WORLD/アルミナ | DEATH NOTE OPテーマ/EDテーマ |
10th | 2007年6月6日 | レゾンデートル | CLAYMORE OPテーマ |
ライブ会場限定 | 2007年9月28日 | Star[K]night | ライブ「極東シンフォニー」にて限定販売 |
11th | 2007年10月3日 | このは | オリコン週間ランキング初登場4位 |
12th | 2007年11月7日 | DIRTY | 魔人探偵脳噛ネウロ OPテーマ |
13th | 2008年9月17日 | Lost in Blue | 魍魎の匣 OPテーマ |
14th | 2008年12月3日 | NAKED LOVE | 魍魎の匣 EDテーマ |
15th | 2009年9月22日 | Rem_ | オリコン週間ランキング初登場3位 |
16th | 2010年6月23日 | a:FANTASIA | オリコン週間ランキング初登場5位 |
17th | 2011年5月18日 | VERMILION. | エイベックス移籍第1弾シングル |
18th | 2011年9月7日 | SLEEPER | ジェムケリーCMソング |
19th | 2012年2月29日 | mimic | オリコン週間ランキング初登場9位 |
20th | 2012年11月28日 | Deus ex machina | オリコン週間ランキング初登場11位 |
21st | 2013年8月21日 | Dizzy | オリコン週間ランキング初登場13位 |
22st | 2014年1月8日 | リライト | オリコン週間ランキング初登場2位 |
発売日 | タイトル | 備考 | |
1st | 2002年11月22日 | アウトロー | 5000枚限定 |
発売日 | タイトル | 備考 | |
1st | 2003年12月25日 | Ultimate Circus | |
2nd | 2004年12月21日 | リヴィド | |
3rd | 2006年2月26日 | anima | |
4th | 2007年2月28日 | the WORLD Ruler | |
5th | 2008年5月21日 | Killer Show | |
6th | 2009年5月13日 | majestical parade | |
7th | 2011年11月23日 | NIGHTMARE | |
8th | 2013年1月30日 | SCUMS | |
9th | 2014年3月19日 | TO BE OR NOT TO BE |
発売日 | タイトル | 備考 | |
1st | 2003年4月21日 2006年6月21日(再発) |
ジャイアニズム〜お前の物は俺の物〜 | 再発時には2作品がセットになったものが発売された。 |
2nd | 2003年5月21日 2006年6月21日(再発) |
ジャイアニズム〜俺の物は俺の物〜 | |
3rd | 2006年5月10日 | ジャイアニズム 〜ナイトメアのくせに生意気だぞ〜 | |
4th | 2008年1月30日 | ナイトメア 2003-2005 シングル・コレクション | |
5th | 2010年1月1日 | GIANIZM | |
6th | 2010年10月20日 | Historical 〜The highest NIGHTMARE〜 |
発売日 | タイトル | 備考 | |
1st | 2008年2月27日 | 極東シンフォニー 〜the Five Stars Night〜@BUDOKAN | 完全予約限定盤、武道館衣装ピース付レプリカSTAFFパスランダム封入。 |
2nd | 2010年8月25日 | NIGHTMARE 10th anniversary special act vol.1 GIANIZM 〜天魔覆滅〜 | トレーディングカード封入、10周年スペシャルクーポン券付。 |
3rd | 2012年6月6日 | NIGHTMARE TOUR 2011-2012 Nightmarish reality TOUR FINAL@NIPPON BUDOKAN |
発売日 | タイトル | 備考 | 規格 | |
PV+CDシングル | 2002年6月5日 | ガイア -Zenith Side- | 限定3000枚 | VHS+CD |
PV+CDシングル | 2002年8月21日 | ガイア -Nadir Side- | 限定3000枚 | VHS+CD |
ライブ | 2004年2月25日 | Ultimate Circus Final 渋谷公会堂 03.12.12 | DVD版のみボーナストラック収録 | DVD VHS |
PV集 | 2004年12月22日 | love [CLIP]per | DVD | |
ライブ | 2005年3月9日 | TOUR CPU 2004GHz | DVD | |
PV集 | 2005年3月9日 | love [CLIIP]per | DVD | |
ライブ | 2005年12月21日 | 天下大暴走 | DVD | |
ライブ | 2006年6月28日 | TOUR 【anima】lism at Zepp Tokyo-2006.03.16- | DVD | |
PV集 | 2006年12月6日 | love [CLIIIP]per | DVD | |
ライブ | 2007年1月1日 | TOUR 2006【ジャイアニズム痛】at NHK HALL | DVD | |
ライブ | 2007年9月12日 | VISION OF the WORLD RULER at東京国際フォーラムA | DVD | |
ライブ | 2008年3月12日 | 極東シンフォニー〜the Five Stars Night〜@BUDOKAN | 完全予約限定版(DVD3枚組) 通常版(DVD2枚組) |
DVD |
ライブ | 2008年12月17日 | TOUR 2008 Grand killer show@東京国際フォーラム ホールA | 初回盤(DVD2枚組) 通常版(DVD1枚) |
DVD |
PV集 | 2009年3月18日 | love [CLIP]perIV | DVD | |
PV集 | 2009年8月26日 | love [CLIP]perV | オリコンチャート20位 | DVD |
ライブ | 2009年12月2日 | PARADE TOUR FINAL“MAJESTIC"@日本武道館 | DVD | |
ライブ | 2010年8月25日 | NIGHTMARE 10th anniversary special act vol.1 GIANIZM 〜天魔覆滅〜 | 完全予約限定盤スペシャルボックス(DVD3枚、CD2枚組) DVD ONLY(DVD2枚組) |
DVD+CD DVD |
ライブ | 2012年6月6日 | NIGHTMARE TOUR 2011-2012 Nightmarish reality TOUR FINAL@NIPPON BUDOKAN | 初回限定盤(DVD3枚組) 通常版(DVD2枚組) |
DVD |
発売日 | タイトル | 参加楽曲 |
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2001年12月21日 | SENDAI CITY ROCK HERO'Z | 裏・勿忘草~ノーカット~ |
2002年2月 | BANDやろうぜ | ジャイアニズム惨 |
2002年3月14日 | Decadence 2002 | クラッシュ!ナイトメアチャンネル(FM) |
2002年10月1日 | SHOCK JAM CD Edition.1 | 君といた季節 再.絵空事 |
2002年10月21日 | Shock Edge 2002 | 自傷(少年テロリスト) |
2011年9月14日 | V-ROCK Disney | Friend Like Me,The Sorcerer’s Apprentice |
配布日 | タイトル | 備考 | 収録曲 | |
デモテープ | 2000年3月25日 | night mare | 古川つなたにて会場限定販売 | 1.サバト 2.儚き黒の屍 |
デモテープ | 不明 | サバト | 1.サバト | |
デモテープ | 不明 | 断罪 | 1.断罪 | |
デモテープ | 2000年12月25日 | 赤鼻のトナカイ | 1.赤鼻のトナカイ | |
デモテープ | 不明 | 夜宴 | 不明 | |
デモテープ | 不明 | 夜宴〜サバト〜 | 会場限定1000円 | 1.夜宴 1.False(断罪と同一音源) |
デモテープ | 2001年7月13日 | 題名無し(20010713) | 仙台MACANA配布 | 1.Vice |
デモテープ | 2001年8月15日 | 懺悔 | 1.一曲目 2.二曲目(「36.7℃」原曲) |
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CD | 2002年11月17日 | 5+1=? | 新宿リキッドルーム配布 Vo.として江頭2:50が参加 |
1.5+1=?(「ジャイアニズム死」原曲) |
CD | 不明 | さばと | 東京限定配布 | 1.夜宴-サバト- |
DVD | 不明 | ジャイアニズム痛〜生涯皆殺し〜LIVE@NHK HALL | DVD『TOUR 2006 【ジャイアニズム痛】 @NHK HALL』購入者を対象とした応募企画で3000名にプレゼントされたもの | 1.ジャイアニズム痛〜生涯皆殺し〜 |
DVD | 不明 | hard day's parade | アルバム『majestical parade』購入者を対象とした応募企画で300名にプレゼントされたもの | 1.Can you do it? 2.ジャイアニズム究 |
DVD | 2012年3月2日 | NIGHTMARE TOUR 2011-2012 Nightmarish reality 2011.12.2 @ SENDAI MACANA |
3月2日の武道館公演に「武道館公演のチケット」「DMハガキ」「会員証」を持参するとプレゼントされたもの | 1.eleven 2.swallowtail |
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Varuna | |
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Order (ṛta), Law and the Ocean | |
The God Varuna on his mount makara, 1675-1700 Painted in: India, Rajasthan, Bundi placed in LACMA museum
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Devanagari | वरुण |
Sanskrit Transliteration | Varuṇa |
Affiliation | Aditya, Deva, |
Abode | Celestial ocean (Rasā) |
Planet | Venus |
Mantra | Oṃ Vaṃ Varuṇāya Namaḥ |
Weapon | Pasha (Lasso) or Varunastra |
Consort | Varuni |
Mount | Makara |
In Vedic religion, Varuna (Sanskrit Varuṇa वरुण, Malay: Baruna) or Waruna, is a god of the water and of the celestial ocean, as well as a god of law of the underwater world. A Makara is his mount. In Hindu mythology, Varuna continued to be considered the god of all forms of the water element, particularly the oceans.
As chief of the Adityas, Varuna has aspects of a solar deity though, when opposed to Mitra (Vedic term for Surya), he is rather associated with the night, and Mitra with the daylight. As the most prominent Deva, however, he is mostly concerned with moral and societal affairs than being a deification of nature. Together with Mitra–originally 'agreement' (between tribes) personified—being master of ṛtá, he is the supreme keeper of order and god of the law. The word ṛtá, order, is also translated as "season".
Varuna and Mitra are the gods of the societal affairs including the oath, and are often twinned Mitra-Varuna (a dvandva compound). Varuna is also twinned with Indra in the Rigveda, as Indra-Varuna (when both cooperate at New Year in re-establishing order [1]).
The Rigveda and Atharvaveda[2] portrays Varuna as omniscient, catching liars in his snares. The stars are his thousand-eyed spies, watching every movement of men.
In the Rigveda, Indra, chief of the Devas, is about six times more prominent than Varuna, who is mentioned 341 times. This may misrepresent the actual importance of Varuna in early Vedic society due to the focus of the Rigveda on fire and Soma ritual, Soma being closely associated with Indra; Varuna with his omniscience and omnipotence in the affairs of men has many aspects of a supreme deity. The daily Sandhyavandanam ritual of a dvija addresses Varuna in this aspect in its evening routine, asking him to forgive all sins, while Indra receives no mention.
Both Mitra and Varuna are classified as Asuras in the Rigveda (e.g. RV 5.63.3), although they are also addressed as Devas as well (e.g. RV 7.60.12), possibly indicating the beginning of the negative connotations carried by Asura in later times.
In post-Vedic texts Varuna became the god of oceans and rivers and keeper of the souls of the drowned. As such, Varuna is also a god of the dead, and can grant immortality. He is attended by the nagas. He is also one of the Guardians of the directions, representing the west.
Later art depicts Varuna as a lunar deity, as a yellow man wearing golden armor and holding a noose or lasso made from a snake. He rides the sea creature Makara.
Varuna is often associated with the Greek god Poseidon, the Roman god Neptune and the titan Oceanus as they are all water deities who ride on celestial sea animals - Varuna rides on the Makara while Poseidon does so on the Ketos. They both are sometimes depicted as wielding nooses and tridents, and are both considered an elder brother to the ruling deities in Vedic and Greek mythology respectively: Indra and Zeus.[3]
Faced with the dilemma of how to cross the ocean to Lanka, where his abducted wife Sita is held captive by the demon king Ravana, Rama (an Avatar of Vishnu) performs a penance (tapasya) to Varuna, the Lord of Oceans, fasting and meditating in perfect dhyana for three days and three nights. Varuna does not respond, and Rama arises on the fourth morning, enraged by the God's arrogance. With his bow and arrow, he angrily begins attacking the oceans with celestial weapons—burning up the waters and killing its life and creatures. The Vanaras (Monkeys) are dazzled and fearful at witnessing the enraged Rama demolish the oceans, and his brother, Lakshmana, prays to calm Rama's mind. Just as Rama invokes the brahmastra, considered the most powerful weapon capable of destroying all creation, Varuna arises out of the oceans. He bows to Rama, explaining that he himself was at a loss to answer Rama's question. Begging him not to destroy the oceans with the missile, he suggests that Rama re-direct the weapon at a demonic race that lives in the heart of the ocean. Rama's arrows destroys the demons, and establishes a purer, liberated environment there. Varuna promises that he would keep the oceans still for all of Rama's army to pass, and Nala constructs a bridge (Rama's Bridge) across to Lanka. Rama justifies his angry assault on the oceans as he followed the correct process of petitioning and worshipping Varuna, but obtaining the result by force for the greater good.[4]
Worship of Varuna is an integral part of the evening ritual of the Sandhyavandanam, of a dvija Hindu. However, popular worship is primarily limited to Hindus of Sindhi origin. (See Jhulelal)
"Varun" is one of 101 names of Ahura Mazda, meaning "Deliverer from evil".
Varuna is not attested in the texts of the Avesta. The closest sea deity in Zoroastrian cosmology is Vourukasha; and the nearest homonym is Varena, the four-cornered fourteenth region of the world (Vendidad 1.17) and populated by "fiends" and "savage, non-Aryan natives" (Vd 7.10). In Yasht 15, Haoshyangha begs for a boon that he might smite "two-thirds of the daevas of Mazana and of the fiends of Varena". (Yt 15.2.6) An individual who does not follow daena "[the good] religion" is an anya-varena. (Yasna 16.2; Vd 12.21, 15.2)
Too late to be of relevance to a reconstruction of what might have happened to Indo-Iranian *vouruna (if at all such a predecessor figure existed) in Iran is the "Varuna" of the circa 9th century texts of Zoroastrian tradition (the so-called "Pahlavi" texts), and in the early New Persian Shahnameh. In both cases this Varuna is a dim-witted, easily tricked demon of "backwards"-ness, which is the literal Middle Persian meaning of his name.
Assuming that Vedic Varuna is not a purely Indian development (i.e. assuming that he derives from an Indo-Iranian *vouruna), there are several different theories on what might have happened to Indo-Iranian *vouruna in Iran:
Nyberg (Die Religionen des alten Iran, 1938:282ff) sees Varuna represented as the Amesha Spenta Asha Vahishta "Best Righteousness", an opinion—with extensions—that Dumezil (Tarpeia 1947:33-113) and Widengren (Die Religionen Irans, 1965:12-13) also follow. This theory is based on Vedic Varuna's role as the principal protector of rta, which in Iran is represented by asha [vahishta].
Kuiper (IIJ I, 1957) proposes that none less than Ahura Mazda is a development from an earlier dvandva *vouruna-mitra. The basis of Kuiper's proposal is that the equivalent of Avestan mazda "wisdom" is Vedic medhira, described in Rigveda 8.6.10 as the "(revealed) insight into the cosmic order" that Varuna grants his devotees. In Kuiper's view, Ahura Mazda is then a compound divinity in which the propitious characteristics of *mitra negate the unfavorable qualities of *vouruna.
Zimmer (Münchner Studien 1984:187-215) observed that Varuna has the byname (cult epithet) bhaga, an adjective that also appears in the Avesta (as baga). It may then be that the Avestan adjective is likewise a cult epithet, the proper name having been forgotten—a not uncommon occurrence. This may be seen to be reflected in Artaxerxes III's invocation of ahuramazda ura mithra baga "Ahura Mazda, Mithra, and the Baga" (Boyce, Acta Iranica 21, 1981:59-73).
Another epithet of Vedic Varuna is asura, and there may be a remnant of Varuna in those Gathic passages (generally presumed to have been composed by Zoroaster himself) refers to the ahuras (plural) without (aside from Ahura Mazda) explicitly naming them. While Ahura Mazda is uniformly "the mightiest Ahura" (e.g. Yasna 33.11), in the only two occurrences of the term where the word does not refer to Ahura Mazda, the poet uses the expression mazdasca ahurano (Yasna 30.9, 31.4). This phrase, generally understood to mean "the Wise [Mazda] One and the (other) Ahuras", is in "common opinion" (so Boyce 1984:159) recognized as being archaic and in which the other Ahuras are *mitra and *varouna. Boyce (Mithra the King and Varuna the Master, 2001) sees this supported by the younger Avestan dvandvah expression mithra ahura berezanta "Mithra and the High Lord", the latter being unambiguously Ahura Berezainti, "High Lord" Apam Napat, the third member of the Ahuric triad (Gray, Foundations, 1929:15), and with whose Indian equivalent (also Apam Napat) Vedic Varuna is closely associated.
Two ships in the United States Navy have been named USS Varuna for Varuna, the Vedic god of oceans and rivers and keeper of the souls of the drowned.
INS Varuna is a sail training vessel of the Indian Navy. Varuna was completed in April 1981 by Alcock-Ashdown in Bhavnagar. It can carry 26 cadets.
The Varuna class of ship of Indian Navy are sail training vessels. They consist of the following three ships.
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