出典(authority):フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』「2017/01/19 18:12:45」(JST)
この記事には独自研究が含まれているおそれがあります。問題箇所を検証し出典を追加して、記事の改善にご協力ください。議論はノートを参照してください。(2015年9月) |
レーシングカート (racing kart) とは、パイプフレームにむき出しのエンジン、タイヤ、バケットシートなどを取り付けた、ミニマムでシンプルな構造の競技用車両である。スプリントカート、カートとも。
レーシングカートと似た言葉との区別や誤解を防ぐため、遊園地や施設などの遊技用カートを「ゴーカート」と呼び、米国のチャンプカー・ワールド・シリーズの旧名称である「CART」は、カタカナではなく英字表記されることが多い。また、CARTとの区別もあり、英字表記はkartと綴るのが一般的である。
操作はステアリング・ホイール、右足アクセルペダル、左足ブレーキペダルの3点のみで行い、車を速く走らせることを楽しみ、競う。手だけで操作するもの、マニュアルトランスミッションが付いているもの(ミッションカート)、EVカートなど、ほかに種類はたくさんある。
クラスは細分化され、一般の人間でも楽しめるレンタルカートを代表する4ストロークエンジンや、レース仕様の2ストロークエンジンに大きく分けられ、その中でも本場F1仕込のミッションも出現するなど、多くのニーズを取り組んでいる。最近のアメリカでは、最高速度が200km/h以上のカートも出現するなど、その競技・趣味人口は多くないものの、幅広い世代から支持を得ている。
近年は、レーシングドライバーの入門クラスに位置づけられており、F1などの上級クラスのドライバーのほとんどはカートの経験があるといっても過言ではない。
カートと乗用車や他の競技車両とは構造が幾分異なり、非常に単純な構造となっている。
主催する団体の規則に従う必要がある。日本での主な団体はFIA-CIK(日本国内ではJAFが管理)とSLカートスポーツ機構があり、競技を主催している。また、カートショップ等が主催する競技もある。
他のモータースポーツと同様、主催者により統一されたルール(レギュレーション)の下、レーシングカートのクラスおよび格式は多種類ある。クラスによって使用するフレームやタイヤ、エンジンなどが細かく規定される、
日本で競技への出場や運営に資格は不要であるが、競技主催者が定めた資格(モータースポーツライセンスなど)が必要になる。(FIA傘下の団体主催競技、SLカートスポーツ機構が主催する競技など)。カートレースは他の自動車競技のカテゴリに比べて参戦費用が低いとされるが、全日本選手権レベルのシリーズに年間を通して本格的に参戦するとなると大きな費用(年間数百万円)がかかるのが現状である。
カート車両を所有して走行を楽しんだり、レースに参加する場合、保管と運搬を自分で行うか、カート・ショップやカート・サーキットに委託する。自己で車両を保有する場合、エンジンなどがセットになった完成車が新車で概ね50万円前後、フレームのみのコンプリートキットが同じく30万円程度から販売されている。一般の乗用車に比べると安価ではあるが決して安い値段ではないため、中古車も多数流通している。走行にはこれ以外にタイヤ・エンジンオイル・ガソリンなどの消耗品類が必要で、公式なレース参戦にはヘルメットやレーシングスーツ等も用意しなければならない。さらに、エンジンを維持するための定期的なオーバーホールなども必要になる。
車両を自己保有することなくカートを楽しむことができるレンタルカートもある。レンタル専用コース、あるいはカート・サーキットで持ち込み車両と時間帯を区切って営業されており、数千円でカート・サーキットを数周周回が出来る。レンタルカートで使用される車両は「スポーツカート」と呼ばれるスクーターのエンジンや4ストローク汎用エンジンを搭載したものが使われることが多く、排気量は2ストロークで50cc - 90cc、4ストロークで160cc - 270cc、直線速度は70km/h程度。機敏な動きと良く効くブレーキ、高い水平加速度(G)や風を感じながら車を操ることで、モータースポーツの醍醐味を味わうことができる。
自動遠心クラッチを装備するものが多いため、始動時に押しがけをする必要がないほか、スピンしてもエンジンが止まる事もなく、誰でも気軽な体験が可能となっている。
なおレンタルカートの場合、怪我防止のため運転時には長袖・長ズボンの着用を義務付けているところが多い(ヘルメット・グローブ類は大抵サーキットでレンタルできるようになっている)。
レンタル専用機種として市販スクーターのエンジンを流用したヤマハFK9、無限プレイングカートなどが販売されていた。現在の主流は、一般市販、もしくはレンタル専用フレームにHONDA GXシリーズやスバル EXシリーズなどの汎用4ストロークエンジンを搭載することが多い。
カート(レーシングカート)の存在意義と魅力には「ハイスピード&ハイグリップマシンを安全なサーキットで操れる」ことや「年齢差を超えた相手との自動車レースでは味わえない競い合い」などがあるが、第一に忘れてはならないのが「モータースポーツの底辺カテゴリー」であるという点だ。
底辺イコールレベルが低いという意味ではない。自動車レースの最高峰の一角であるF1世界選手権出場選手の大半はレーシングカートの経験を経ているが、底辺カテゴリーであるこの競技をきちんと経験し、レースを学び、速さを磨く行為がF1に通じるカテゴリーなのである。
またカートそのものにも、世界カート選手権や全日本カート選手権など世界タイトル・ナショナルタイトルを争うシリーズがあり、10代の若手ドライバーから40代のベテランまで幅広い年代のドライバーが戦いを演じている。これらのシリーズは非常にレベルが高く、F1ドライバーといえど上位進出は容易ではない。中にはテレビ中継が行われるシリーズもあり、日本でもオープンマスターズカートがJ SPORTSで定期的に中継されている。
近年日本でもレーシングカートのレースでの成績いかんで上級カテゴリー(多くはジュニア・フォーミュラやレーシングスクール)への推薦や抜擢を行うスカラシップシステムが盛んに取り入れられていることから(代表例はトヨタ自動車のトヨタ・ヤングドライバーズ・プログラム(TDP)、本田技研工業のフォーミュラ・ドリーム(FD)など)、「このカテゴリーで優秀ドライバーをふるいにかける」役割も果たしている。そのことから「レーサーを目指すならば、カート経験をしっかりと積むことが得策」と考えられている。
また日本自動車連盟(JAF)主催の全日本カート選手権でシリーズを戦い、上位にランクされることで得られる特別ライセンスがある。これは通常18歳以上の年齢で運転免許の交付を受けてからしか乗ることのできない車両を用いた競技に参加することができる限定ライセンスで、成績優秀者に限り16歳からフォーミュラカーのレースに参戦することを許可する制度。この制度が始まって以来、全日本カート選手権出身の優秀若手ドライバーが数々輩出されている。2008年からウィリアムズF1のレギュラードライバーとなった中嶋一貴もこの制度を生かした一人である。
元々アメリカ合衆国やイギリスを中心に、ソープボックスレース(エンジンを持たないカートで坂道を下るもの)という遊びがあった。主に子供の遊びとして行われたが、グッドウッド・フェスティバル・オブ・スピードでも2004年までソープボックスによるレースが行われていたように、大人でもソープボックスレースを楽しむものは少なくなかった。
1970年代前半当時の遊園地では単純に骨組みだけの様なゴーカートが一般で、ごく普通に幼稚園児でも一人で乗車していた。
この項目は、モータースポーツに関連した書きかけの項目です。この項目を加筆・訂正などしてくださる協力者を求めています。 |
|
Kart racing or karting is a variant of open-wheel motorsport with small, open, four-wheeled vehicles called karts, go-karts, or gearbox/shifter karts depending on the design. They are usually raced on scaled-down circuits. Karting is commonly perceived as the stepping stone to the higher ranks of motorsports.
Karts vary widely in speed and some (known as Superkarts) can reach speeds exceeding 260 kilometres per hour (160 mph),[1] while recreational go-karts intended for the general public may be limited to lower speeds.
American Art Ingels is generally accepted to be the father of karting. A veteran hot rodder and a race car builder at Kurtis Kraft, he built the first kart in Southern California in 1956.[2] Instantly popular, Karting rapidly spread to other countries,[3] and currently has a large following in Europe.
The first kart manufacturer was an American company, Go Kart Manufacturing Co. (1958). In 1959, McCulloch was the first company to produce engines for karts. Its first engine, the McCulloch MC-10,[4] was an adapted chainsaw two-stroke engine.[5] Later, in the 1960s, motorcycle engines were also adapted for kart use, before dedicated manufacturers, especially in Italy (IAME), started to build engines for the sport.
The chassis are made of steel tubing.[6][7] There is no suspension, therefore chassis have to be flexible enough to work as a suspension and stiff enough not to break or give way on a turn. Kart chassis are classified in the USA as 'Open', 'Caged', 'Straight' or 'Offset'. All Commission Internationale de Karting - Fédération Internationale de l'Automobile or CIK-FIA approved chassis are 'Straight' and 'Open'.
The stiffness of the chassis enables different handling characteristics for different circumstances. Typically, for dry conditions a stiffer chassis is preferable, while in wet or other poor traction conditions, a more flexible chassis may work better. The best chassis allow for stiffening bars at the rear, front and side to be added or removed according to race conditions.
Braking is achieved by a disc brake mounted on the rear axle. Front disc brakes are used in most shifter kart classes and are increasingly popular in other classes; however, certain classes do not allow them. Shifter karts have dual master cylinders, one for the front and one for the rear and are adjustable to allow for front/ rear bias changes.
Professionally raced karts typically weigh 165 to 175 lb (75 to 79 kg), complete without driver. Avanti, Tony Kart, Trulli, Birel, CRG, Gillard, Intrepid, Kosmic, Zanardi or FA Kart are a few well known examples of the many European manufacturers of race-quality chassis. Emmick, Coyote, Bandit, Shadow, MGM, Titan, PRC and Margay are American companies producing kart chassis.
Amusement park go-karts can be powered by 4-stroke engines or electric motors, while racing karts use small 2-stroke or 4-stroke engines.
Karts do not have a differential.[7] The lack of a differential means that one rear tire must slide while cornering; this is achieved by designing the chassis so that the inside rear tire lifts up slightly when the kart turns the corner. This allows the tire to lose some of its grip and slide or lift off the ground completely.
Power is transmitted from the engine to the rear axle by a chain. Both engine and axle sprockets are removable; their ratio must be adapted to the track configuration in order to get the most from the engine.
In the early days, karts were direct drive only (requiring push starts), but the inconvenience of that setup soon led to the centrifugal clutch for the club level classes. Dry centrifugal clutches are now used in many categories (Rotax Max is one example) and have become the norm as the top international classes have switched to 125 cc clutched engines as of January 2007.
Wheels and tires are much smaller than those used on a normal car. Rims are made of magnesium alloy, aluminum, or composite materials. Tires can support cornering forces in excess of 2 g (20 m/s²), depending on chassis, engine, and motor setup. Some car tire manufacturers, such as Bridgestone, Dunlop, and Maxxis make tires for karts. There are also specific kart tire manufacturers, which include MG, MOJO, Vega, Hoosier and Burris.
Similar to other motorsports, kart tires have different types for use appropriate to track conditions:
As in other motor sports, several data acquisition systems have been developed for kart racing. These systems allow the driver to monitor from a display fixed on the steering wheel some parameters such as RPM, timing of laps (including sectors), number of laps, best lap, cooling system temperature, exhaust gas temperature and sometimes speed or even gear for shifter karts.
Some of those systems are able to record (logging) laps data from the sensors, allowing replay of an entire running session or/and direct download to a personal computer equipped with a data analysis software. More sophisticated systems allow for more information such as lateral and longitudinal acceleration (g-force), throttle position, steering wheel position and brake pressure.
Kart racing is generally accepted as the most economic form of motorsport available on four wheels. As a free-time activity, it can be performed by almost anybody, and as a motorsport in itself, it is one of the sports regulated by FIA (under the name of CIK), permitting licensed racing for anyone from the age of 8 onward.
In the USA, there is not as much FIA involvement; instead, many organizations regulate racing, such as the IKF (International Kart Federation), WKA (World Karting Association), KART (Karters of America Racing Triad), USPKS (United States Pro Karting Series).
In the UK, the MSA (Motor Sports Association) regulates most 'owner driver' Karting. Some associations, such as NatSKA (National Schools Karting Association), organize race meetings throughout the country under the authority of the MSA. Various four-stroke 'hire kart' series such as EPEC (European Prokart Endurance Championship)[10] or BRKC (British Rental Kart Championship)[11] fall outside the governance of the MSA. Billed as the UK's first national karting league, the Elite Karting League also falls outside of MSA governance.
In Australia, kart racing is administered by the Australian Karting Association on the behalf of FIA and CAMS. There is a manual released every year detailing the various rules and regulations that race meetings and drivers have to follow.
Racing classes start at age 7 or 8 (5 in the US with "Kid Karts") and generally run in 3-year age groupings or weight divisions until "senior" status is reached at age 15 or 16, depending on the series.[citation needed]
Typically, race formats are one of the following:
Sprint racing takes place on dedicated kart circuits resembling small road courses, with left and right turns. Tracks range from 1/4 mile (400 metres) to over 1 mile (1,600 metres) in length.
The sprint format is a series of short-duration races, normally for a small number of laps, that qualify for a final, with a variety of point scoring calculations to determine the event's overall winner. Typical duration does not normally exceed 15 minutes. Here, speed and successful passing is of the most importance. It normally occurs in the format of three qualifying heats and a final race for trophy positions.
The FIA championships, including the Karting World Championship, take place in this format.
Endurance races last for an extended period, ranging from 30 minutes up to 24 hours or more, for one or more drivers. In general, consistency, reliability, and pit strategy is of greater importance than all out speed.
Called "Enduro" racing in the USA, most WKA & IKF sanctioned events typically last 30 minutes (Sprint Enduro) or 45 minutes (Laydown Enduro) and are run continuous without pit stops. Enduro events are held on full-size road racing circuits that are usually between 1.5 & 4 miles in length.
As well as the famous 24 Hours of Le Mans race for automobiles there is also a 24 hours event for karts which takes place at the kart circuit Alain Prost at Le Mans, France.[12] This race has taken place since 1986 and its winners list include four times Champ Car champion Sébastien Bourdais (in 1996).
Speedway racing takes place on asphalt or clay oval tracks which are normally between 1/10 mile and 1/4 mile long. Tracks primarily consist of two straights and four left-turn corners, few tracks are symmetric and often the shape parallels that of an egg or a tri-oval.
'Offset' kart chassis have been developed for precise handling and adjustability in left-turn-only racing competition taking place on oval and tri-oval tracks.
Speedway kart races range in length from 4 laps for a trophy dash, to 20 laps for a main event.
The two chief racing formats used in dirt speedway karting are heat races and timed laps qualification:
There are many different classes or formula in karting.
The CIK-FIA sanctions international championships in KF1, KF2, KF3, KZ1, KZ2 and Superkart. These are regarded as the top level classes of karting and are also raced in national championships worldwide. The World Championship is decided here.
CIK-FIA categories:
Non CIK-FIA categories: The Kart World Championship (or KWC)[14] as opposed to the FIA's 'Karting World Championship' uses 4-stroke rental karts and travels to a different country each year.
In the UK, the most celebrated karting series is the National karting series, also known as Super One. There are three types of Super One championships:
Other UK National Championships include: Birel Easykart (MSA Approved) series: Cadet 60cc, Junior 100cc, Senior Light 125cc, Senior Heavy 125cc
The BRKC is the UK's rental karting National championship, and the UK's official feeder series to the rental Kart World Championship.
NatSKA is a budget karting association set up for schools and youth groups in the UK, with 13 classes.
In the United States, Dirt oval classes[citation needed] (which often use Briggs & Stratton industrial engines) are prominent in the Southeast and Midwest.[citation needed] In the West, European style sprint racing is much more common.[citation needed] In particular, 125cc shifter karts using Honda CR125 power units have gained tremendous popularity in recent years.[15]
In Australia, classes include Cadet (previously called Midget), Rookie, Junior National Pro, Junior National, Junior Clubman, Junior Rotax (Jmax), KF3, Senior National, Senior Rotax, Senior Clubman, Senior TAG (Restricted and Unrestricted). Most classes run a light and heavy category (with some running super heavy).
Many people race worldwide in Spec series such as Rotax Max (a TaG class) or those using the Yamaha KT100 engine.
As in other disciplines in motorsports, a license is required to drive a racing kart on a circuit or enter competitions.[16] The licenses, issued by governing bodies, are provided by clubs or associations. Most of the time, but not always, a basic insurance coverage is included in the licence annual fee. In some countries, such as France, regulations require the drivers to pass a medical exam each year.
License classes differ between countries according to age groups or levels. Most of the time a Practice License can be easily obtained, while a Racing License might require a capability assessment.[17]
For their safety, kart drivers are required to wear proper equipment:[18]
Rib protector and neck brace, although highly recommended, are optional in most countries. None of the above need to be made of fire retardant material. Superkart drivers are required to wear leather overalls, similar to those used in motorcycling.
Kart racing is usually used as a low-cost and relatively safe way to introduce drivers to motor racing. Many Formula One drivers grew up racing karts, most prominent among them, World Champions Ayrton Senna, Michael Schumacher, Alain Prost, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Jenson Button, Lewis Hamilton and Sebastian Vettel. Many NASCAR drivers also got their start in racing from karts, such as Darrell Waltrip, Danica Patrick, Lake Speed, Ricky Rudd, Juan Pablo Montoya, Tony Stewart, and Jeff Gordon.
In August 2009, in anticipation to a possible return to F1 with Ferrari, Formula One world champion Michael Schumacher did some preparation driving a kart in Lonato, Italy.[19] Schumacher also raced at the SKUSA SuperNationals, an event taking place each year in Las Vegas, along with F1 drivers Sébastien Buemi and Nelson Piquet, Jr..[20] Felipe Massa also used karting in September 2009 to test his condition in Brazil, two months after his Hungarian Grand Prix accident during qualifying.[21]
Wikimedia Commons has media related to Karting. |
Related :
Governing Bodies:
Kart racing
|
|
---|---|
Kart championships |
|
Superkart |
|
Categories |
|
Related |
|
Classes of auto racing
|
|
---|---|
Formula racing |
|
Defunct Formula racing |
|
One-make formulae |
|
Defunct one-make formulae |
|
Karting |
|
Touring car racing |
|
Defunct touring car racing |
|
Stock car racing |
|
Oval racing |
|
Rallying |
|
Defunct rallying |
|
Sports prototypes |
|
Grand touring |
|
Defunct grand touring |
|
Drag racing |
|
Off-road racing |
|
.